25 grudnia 2014
weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która nakłada wiele obowiązków
informacyjnych na sklepy internetowe. Z racji, że sam już jestem po
wprowadzeniu tych zmian, zaprezentuję poniżej te najistotniejsze zmiany,
których brak może skutkować nie zawarciem umowy sprzedaży, pozwami dotyczącymi
klauzul niedozwolonych w regulaminie sklepu lub też karami finansowymi
wymierzonymi np. przez UOKiK.
Pomimo tego, że z roku na rok coraz więcej wiemy o swoich
prawach jeżeli chodzi o zakupy w Internecie to jednak wciąż wiele osób pada ofiarami oszustów. Nowa ustawa ma pomóc wyeliminować nieuczciwe praktyki w e-sklepach (dodajmy jeszcze, że tak naprawdę niewiele jest takich nieuczciwych sprzedawców internetowych ale jednak zdarzają się) i ujednolicić prawo w handlu internetowym w całej Unii Europejskiej.
Co należy zrobić aby dostosować swój sklep internetowy do wymogów nowej ustawy o prawach konsumenta?
Na samym początku zaznaczam, że wszystkie informacje na
sklepie internetowym muszą być umieszczone w sposób widoczny i zrozumiały dla
każdego (i to obojętnie czy są to informacje na stronie produktu, czy też w
regulaminie czy też informacje wyświetlane podczas procesu składania
zamówienia). Informacje te w żaden sposób nie mogą wprowadzać w błąd Kupującego!
- Po pierwsze zmianie ulegnie nasz regulamin. To w nim musimy umieścić teraz (jeżeli nie zrobiliśmy tego wcześniej) dokładne dane na temat sprzedawcy (dokładny adres, telefon, adres e-mail, organ który zarejestrował działalność gospodarczą, NIP, REGON itd.), informacje o reklamacjach, sposobie i terminie zapłaty, informacje o 14 dniach (a nie jak było wcześniej 10-ciu) na odstąpienie od umowy, gwarancji oraz sposobach jej realizacji, itp.. Pamiętajmy, że stary regulamin też musi być dostępny na naszej stronie (może być umieszczony poniżej nowego regulaminu z dopiskiem: Obowiązuje do 24 grudnia 2014), gdyż obowiązuje on w całej naszej dotychczasowej sprzedaży sprzed 24 grudnia 2014!
- Po drugie do każdego z naszych Klientów powinniśmy wysłać maila o zmianie regulaminu od 25 grudnia 2014. Możemy wysłać informację w stylu:
Witamy
W związku ze
zmianą przepisów o prawach konsumenta, które wchodzą w życie 25 grudnia 2014
roku, pragniemy poinformować, że zmianie ulegnie nasz dotychczasowy regulamin
sklepu internetowego.
Treść nowego
regulaminu jest dostępna tutaj: www.sklepinternetowy.pl
- Po trzecie musimy poinformować Konsumenta o głównych cechach towaru jaki kupuje oraz o wszystkich łącznych kosztach zakupów, wraz z podatkiem. Nie chodzi tutaj jedynie o dokładny opis produktu, chociaż to jest również istotne. Na stronie produktu powinniśmy umieścić poza samym jego opisem również koszty i czas wysyłki, czas dostawy, informację o gwarancji oraz stan produktu (nowy/używany).
- Po czwarte tworzymy w naszym sklepie (oczywiście jeżeli wcześniej nie umieszczaliśmy takich informacji) strony informacyjne dotyczące informacji o prawie odstąpienia od umowy (wraz ze wzorem formularza o odstąpieniu od umowy np. w pliku pdf), informacji o skorzystaniu z rękojmi (również najlepiej z wzorem formularza), informacji o kosztach i cenie wysyłki oraz możliwych płatnościach w naszym sklepie internetowym.
- Po piąte do ścieżki zakupowej podczas której Konsument składa zamówienie umieszczamy:
- akceptację regulaminu oraz polityki prywatności (oczywiście myślę, że to już każdy z nas miał od założenia sklepu J );
- oświadczenie o poinformowaniu o prawie do odstąpienia od umowy w okresie 14 dni (np. w postaci checkboxa do zaznaczenia);
- zgodę na przetwarzanie danych osobowych;
Informacje te (zgody) powinny być
dodatkowo rejestrowane w sklepie internetowym, tak aby w razie
„problematycznych” Konsumentów mieć dowód na zapoznanie się z tymi kwestiami.
Dodatkowo na samym końcu ścieżki
zakupowej zmieniamy nazwę przycisku finalizującego zamówienie na przycisk
informujący, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty, np. ”Potwierdzam
zamówienie z obowiązkiem zapłaty”
- Po szóste zmieniamy treść maila jaki wysyłany jest do Klienta, który dokonał zakupów w naszym sklepie. Mail taki powinien zawierać:
- fakturę proforma albo inny dokument zakupu np. w pliku pdf (jako trwały nośnik);
- regulamin, wzór odstąpienia od umowy oraz informację o tym że można odstąpić od umowy (nie do końca wiadomo, czy informacje te wystarczy zamieścić w treści maila i podlinkować do stosownych stron, czy muszą być one podobnie jak dokument sprzedaży dołączone do maila w postaci plików pdf).
PAMIĘTAJMY ABY PO TYCH WSZYSTKICH ZMIANACH WYKONAĆ KILKA
ZAMÓWIEŃ TESTOWYCH NA NASZYM SKLEPIE!
Aby dostosować swój e-sklep do nowego prawa możemy
- zgłosić się do kancelarii
adwokackiej, która udziela porad właśnie w tej "gałęzi" prawa (nie każdy adwokat
pomoże nam akurat w tym temacie) i która zajmie się przygotowaniem regulaminu i
wytycznych dotyczących zmian na naszym sklepie;
- zakupić regulamin i wszelkie
inne wymagane dokumenty wraz z instrukcją zmian (wybór firm czy też serwisów
internetowych oferujących pomoc w tym zakresie jest naprawdę duża, jednak warto
dokładnie zapoznać się z ofertą i wybrać nie tylko tą najkorzystniejszą cenową,
ale przede wszystkim taką którą przygotowali specjaliści w dziedzinie
e-handlu);
- zaryzykować (NIE POLECAM :)
) i zmienić wszystko według własnego widzimisię :). Nie chcę tutaj w
żadnym wypadku pisać, że nie ma szans aby samemu przygotować się do tych zmian,
ale uważam, że jest tych zmian tak dużo a dodatkowo część z nich musi być
spełniona w ściśle określony sposób, że lepiej skorzystać z pomocy
specjalistów.
Więcej o zmianach w przepisach o
prawach konsumenta znajdziecie na specjalnie utworzonej stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl
1 komentarz:
Zmian jest bardzo dużo i moim zdaniem, na lepsze. Jestem konsumentem i bardzo się z nich cieszę, bo więcej praw to większa swoboda. Na tym blogu znalazłem jednak informację, że jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do zwrotu towaru kupionego w sieci w ciągu 14 dni to wydłuża się ono do roku? Może ktoś potwierdzić? http://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/
Prześlij komentarz