Reklama

wtorek, 30 grudnia 2014

Zmiany w ustawie o prawach konsumenta – zmiany w e-handlu

25 grudnia 2014 weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która nakłada wiele obowiązków informacyjnych na sklepy internetowe. Z racji, że sam już jestem po wprowadzeniu tych zmian, zaprezentuję poniżej te najistotniejsze zmiany, których brak może skutkować nie zawarciem umowy sprzedaży, pozwami dotyczącymi klauzul niedozwolonych w regulaminie sklepu lub też karami finansowymi wymierzonymi np. przez UOKiK.

Pomimo tego, że z roku na rok coraz więcej wiemy o swoich prawach jeżeli chodzi o zakupy w Internecie to jednak wciąż wiele osób pada ofiarami oszustów. Nowa ustawa ma pomóc wyeliminować nieuczciwe praktyki w e-sklepach (dodajmy jeszcze, że tak naprawdę niewiele jest takich nieuczciwych sprzedawców internetowych ale jednak zdarzają się) i ujednolicić prawo w handlu internetowym w całej Unii Europejskiej.

Co należy zrobić aby dostosować swój sklep internetowy do wymogów nowej ustawy o prawach konsumenta?


Na samym początku zaznaczam, że wszystkie informacje na sklepie internetowym muszą być umieszczone w sposób widoczny i zrozumiały dla każdego (i to obojętnie czy są to informacje na stronie produktu, czy też w regulaminie czy też informacje wyświetlane podczas procesu składania zamówienia). Informacje te w żaden sposób nie mogą wprowadzać w błąd Kupującego!
  1. Po pierwsze zmianie ulegnie nasz regulamin. To w nim musimy umieścić teraz (jeżeli nie zrobiliśmy tego wcześniej) dokładne dane na temat sprzedawcy (dokładny adres, telefon, adres e-mail, organ który zarejestrował działalność gospodarczą, NIP, REGON itd.), informacje o reklamacjach, sposobie i terminie zapłaty, informacje o 14 dniach (a nie jak było wcześniej 10-ciu) na odstąpienie od umowy, gwarancji oraz sposobach jej realizacji, itp.. Pamiętajmy, że stary regulamin też musi być dostępny na naszej stronie (może być umieszczony poniżej nowego regulaminu z dopiskiem: Obowiązuje do 24 grudnia 2014), gdyż obowiązuje on w całej naszej dotychczasowej sprzedaży sprzed 24 grudnia 2014! 

  2. Po drugie do każdego z naszych Klientów powinniśmy wysłać maila o zmianie regulaminu od 25 grudnia 2014. Możemy wysłać informację w stylu:
Witamy

W związku ze zmianą przepisów o prawach konsumenta, które wchodzą w życie 25 grudnia 2014 roku, pragniemy poinformować, że zmianie ulegnie nasz dotychczasowy regulamin sklepu internetowego.
Treść nowego regulaminu jest dostępna tutaj: www.sklepinternetowy.pl

  1. Po trzecie musimy poinformować Konsumenta o głównych cechach towaru jaki kupuje oraz o wszystkich łącznych kosztach zakupów, wraz z podatkiem. Nie chodzi tutaj jedynie o dokładny opis produktu, chociaż to jest również istotne. Na stronie produktu powinniśmy umieścić poza samym jego opisem również koszty i czas wysyłki, czas dostawy, informację o gwarancji oraz stan produktu (nowy/używany).

  2. Po czwarte tworzymy w naszym sklepie (oczywiście jeżeli wcześniej nie umieszczaliśmy takich informacji) strony informacyjne dotyczące informacji o prawie odstąpienia od umowy  (wraz ze wzorem formularza o odstąpieniu od umowy np. w  pliku pdf), informacji o skorzystaniu z rękojmi (również najlepiej z wzorem formularza), informacji o kosztach i cenie wysyłki oraz możliwych płatnościach w naszym sklepie internetowym.

  3. Po piąte do ścieżki zakupowej podczas której Konsument składa zamówienie umieszczamy:
    1. akceptację regulaminu oraz polityki prywatności (oczywiście myślę, że to już każdy z nas miał od założenia sklepu J );
    2. oświadczenie o poinformowaniu o prawie do odstąpienia od umowy w okresie 14 dni (np. w postaci checkboxa do zaznaczenia);
    3. zgodę na przetwarzanie danych osobowych;
Informacje te (zgody) powinny być dodatkowo rejestrowane w sklepie internetowym, tak aby w razie „problematycznych” Konsumentów mieć dowód na zapoznanie się z tymi kwestiami.
Dodatkowo na samym końcu ścieżki zakupowej zmieniamy nazwę przycisku finalizującego zamówienie na przycisk informujący, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty, np. ”Potwierdzam zamówienie z obowiązkiem zapłaty”

  1. Po szóste zmieniamy treść maila jaki wysyłany jest do Klienta, który dokonał zakupów w naszym sklepie. Mail taki powinien zawierać:
    1. fakturę proforma albo inny dokument zakupu np. w pliku pdf (jako trwały nośnik);
    2. regulamin, wzór odstąpienia od umowy oraz informację o tym że można odstąpić od umowy (nie do końca wiadomo, czy informacje te wystarczy zamieścić w treści maila i podlinkować do stosownych stron, czy muszą być one podobnie jak dokument sprzedaży dołączone do maila w postaci plików pdf).

PAMIĘTAJMY ABY PO TYCH WSZYSTKICH ZMIANACH WYKONAĆ KILKA ZAMÓWIEŃ TESTOWYCH NA NASZYM SKLEPIE!

Aby dostosować swój e-sklep do nowego prawa możemy

- zgłosić się do kancelarii adwokackiej, która udziela porad właśnie w tej "gałęzi" prawa (nie każdy adwokat pomoże nam akurat w tym temacie) i która zajmie się przygotowaniem regulaminu i wytycznych dotyczących zmian na naszym sklepie;
- zakupić regulamin i wszelkie inne wymagane dokumenty wraz z instrukcją zmian (wybór firm czy też serwisów internetowych oferujących pomoc w tym zakresie jest naprawdę duża, jednak warto dokładnie zapoznać się z ofertą i wybrać nie tylko tą najkorzystniejszą cenową, ale przede wszystkim taką którą przygotowali specjaliści w dziedzinie e-handlu);
- zaryzykować (NIE POLECAM :) ) i zmienić wszystko według własnego widzimisię :). Nie chcę tutaj w żadnym wypadku pisać, że nie ma szans aby samemu przygotować się do tych zmian, ale uważam, że jest tych zmian tak dużo a dodatkowo część z nich musi być spełniona w ściśle określony sposób, że lepiej skorzystać z pomocy specjalistów.

Więcej o zmianach w przepisach o prawach konsumenta znajdziecie na specjalnie utworzonej stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl